Uncategorized tanzania1

Gepubliceerd op 17 januari 2015 | door Jeroen Veger

0

3D-printers van e-waste voor Tanzania

Jaarlijks produceren we met z’n allen wereldwijd tussen de twintig en vijftig miljoen ton aan e-waste. En dat moet natuurlijk ergens heen. Bergen en zeeën van gebruikte computers en huishoudelijke apparaten in de vorm van e-waste zijn te vinden in bijvoorbeeld India en Afrika.

Zo ook in Tanzania. In Tanzania alleen al ligt 9500 ton aan e-waste van computers. En daar is genoeg mee te doen, want Tanzania gaat nu in samenwerking met Finland een infrastructuur opzetten om uit al deze troep 3D-printers te bouwen.

tanzania2

Het doel van de twee landen is om door heel Tanzania fablabs op te zetten die gebruik gaan maken van deze uit afval gebouwde 3D-printers. Op deze manier krijgt het e-waste een nieuwe bestemming.

Volgens Brian Paul, co-manager of The Information Society en ICT Development Project in Tanzania zijn er onderdelen genoeg. Er is alleen een gebrek aan een goede infrastructuur die dit afval efficient omzet in 3D-printers. Daar wordt nu dus hard aan gewerkt.

tanzania

De fablabs waar de e-waste 3D-printers komen te staan zijn bedoeld voor de locale hardware developers en makers die de machines kunnen gebruiken voor hun projecten of productdesigns.

 


Over de schrijver



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑